El científic Jean Dausset, Fill Adoptiu de Sóller, morí dissabte a 92 anys d'edat. El prestigiós investigador, guardonat amb el premi Nobel de Medicina de l'any 1980, finà a l'hospital de Son Llàtzer de Palma a causa d'unes complicacions respiratòries. Estigué acompanyat de la seva dona, Rosa Mayoral. El professor Dausset era, a més, una persona completament vinculada a Mallorca. Des de feia anys vivia entre Palma i la seva casa de Biniaraix, a la vall de Sóller.
Dausset realitzà la major part de les seves investigacions en el camp de la immunologia humana. El seu descobriment del sistema HLA (Human Leucocyte Antigen) permeté comprendre millor el mecanisme de rebuig dels trasplantaments i, en conseqüència, augmentar de manera considerable la proporció de bons resultats en aquestes operacions.
Nascut l'any 1916 a Tolosa de Llenguadoc (Estat francès), Jean Dausset inicià la seva formació a la Facultat de Medicina de París, on es doctorà el 1945, finalitzada la Segona Guerra Mundial. Una any més tard fou nomenat cap de Medicina Clínica de la Facultat de Medicina de París. El 1948 se n'anà als Estats Units on, gràcies a una beca del pla Marshall, pogué treballar a l'Hospital Infantil de Boston. De nou a París, es dedicà a la investigació, primer al Centre Regional de Transfusió Sanguínia i més endavant en el Centre Nacional.
L'any 1952 observà per primer pic una aglutinació dels glòbuls blancs d'una persona pel sèrum d'una altra d'immunitzada per transfusions anteriors de diversa procedència. Aquest fet el va induir a pensar que hi havia diferents grups humans en funció dels leucòcits. Més endavant descobrí que l'organisme distingeix entre constituents propis i aliens, tot rebutjant les molècules donades que són diferents de les del receptor: aquí es trobava el problema del rebuig als trasplantaments d'òrgans. També conclogué que el grup sanguini 0 no era adequat per a tot tipus de pacients.
El 1958 fou nomenat professor auxiliar d'hematologia de la Facultat de Medicina de París i el 1963, professor d'aquesta matèria i cap del departament d'Hematologia de l'Hospital Saint-Louis. Finalment, el 1980 compartí el premi Nobel de Medicina amb els nord-americans Baruj Benacerraf i George Shell pels seus treballs d'immunologia i el descobriment del primer antigen del trasplantament, l'HLA-2.
Solleric honoris causa
Mallorca també reconegué la trajectòria de Dausset. Fill adoptiu de la ciutat de Sóller, l'any 2003 fou nomenat doctor honoris causa per la UIB. El 2005 li fou concedit un dels premis Ramon Llull del Govern balear. I dos anys més tard rebé la medalla Doctor Orfila de la Reial Acadèmia de Medicina de les Illes Balears.
Commoció en la societat mallorquina
La mort del premi Nobel de Medicina Jean Dausset, a 92 anys d'edat, causà ahir una profunda tristesa entre la comunitat científica balear, que reconegué, de manera unànime, la seva gran vàlua com a investigador i la seva gran qualitat humana. Les reaccions no es feren esperar després que es fes pública la seva defunció.
Des de les institucions, el Govern de les Illes Balears féu arribar el seu condol a la família i recordà el professor Dausset, premi Ramon Llull 2005, amb un "sempre serà en el nostre pensament". Per part de l'Ajuntament de Palma, la batlessa Aina Calvo envià un telegrama a la família del professor Dausset lamentant la pèrdua d'una figura tan important per al món científic mundial.
La rectora de la Universitat de les Illes Balears (UIB), Montserrat Casas, va expressar ahir el seu "dol" per la mort del doctor honoris causa de la Universitat balear. Així mateix, el conseller de Salut i Consum, Vicenç Thomàs, remarcà la pèrdua "d'un dels grans investigadors que dedicà tota la seva vida a aportar grans avanços a la biomedicina del segle XX" i recordà que el professor Dausset, que ha viscut aquests darrers anys a Mallorca, "s'integrà perfectament al món científic, acadèmic i sanitari de les Illes". Destacà, a més, la seva "extraordinària validesa personal".
Acadèmic d'honor
Des de la Reial Acadèmia de Medicina de les Illes Balears, el seu president, el doctor Alfonso Ballesteros, molt amic de Dausset, lamentà profundament el seu traspàs i recordà que el premi Nobel de Medicina era, a més, acadèmic d'honor de la institució, de la qual rebé el màxim guardó, la medalla Doctor Orfila.
Joan Gual, president del COMIB, lamentà "profundament" la mort de Dausset, de qui digué que era "un científic brillant" i a qui "vaig tenir la sort de poder conèixer".
Manuela de la Vega, presidenta de l'associació de malalts renals ALCER, volgué agrair públicament tot el que l'investigador francès va fer "per nosaltres, les persones que hem sofert un trasplantament". La portaveu de Sanitat del PP, Aina Castillo, definí el científic com "una gran persona", a més de com un brillant investigador.